מסלול וטיפים לטיול בקרואטיה מזאגרב עד דוברובניק

מאת יבגני גרינברג

קרואטיה היא מדינה מדהימה שכנראה לעולם לא יהיה לה מחסור במים, עם נופים משגעים, פארקים, חופים, אגמים, משחקי הכס ופליטביצה אחת. טיילנו בהרכב זוגי בלי ילדים בשבוע האחרון של אוגוסט. הנה הטיפים וההמלצות שלנו:

סים מקומי

בקיוסק היחיד בשדה התעופה בזאגרב מוכרים סים של 10 ג'יגה גלישה, 200 דקות שיחה בקרואטיה, תקף לחודש – תמורת 55 קונות, שזה בערך 35 שקלים, פי 3 פחות ממה שמציעים בארץ. אין בכלל התלבטות.

כסף

עלויות המחיה, מוצרי צריכה והאוכל במסעדות נמוכות משמעותית מאירופה, נראה שבקרואטיה (חוץ מדוברובניק) עדיין לא למדו לנצל את התיירים.

מים

המים מהברז נקיים ובטוחים לשתייה. במסעדות כל הזמן מנסים לדחוף מים מינרליים, ממש לא חייבים.

נהיגה

פחות או יותר אותו דבר כמו בארץ. שימו לב שבפניה שמאלה יש לתת זכות קדימה לרכב שמגיע ממול, גם כשיש רמזור ירוק. כ-100 מטר לפני הרמזור קווי ההפרדה בין הנתיבים הופכים לרצופים, כדי למנוע זגזוגים (יכול לעבוד מצוין בישראל).

מסעדות

משהו שהופתענו ממנו לטובה לעומת מדינות אחרות באירופה, זה שרוב המסעדות מגישות אוכל כל היום בלי הפסקות אחה"צ ובחלק מהמקומות, כמו למשל בספליט, עד השעות הקטנות של הלילה. זה גם המקום לציין שהקרואטים עוד לא לגמרי גילו לעצמם מזגנים. גם במקומות שיש בהם מוזגן מותקן ופועל, הדלת לרוב פתוחה ובחוץ חם ולח מאוד.

מודעה

ים

בחופים יש בעיקר חצץ ולא חול, כדאי להצטייד בנעליים סגורות.

האנשים

הקרואטים אוהבים מאוד את המדינה ומדברים בגאווה על העצמאות, המלחמה והמונדיאל. האנגלית שלהם טובה מאוד. לא היתה לנו הרבה אינטרקציה עם המקומיים חוץ מנותני השירות (מלונות, מסעדות, חנויות, מדריכי טיולים), שלרוב היו נחמדים. בחלק קטן מהמקרים קיבלתי גם רושם של אנשים מרובעים ועוינים.

קרואטיה למטייל
קרואטיה למטייל. צילום: יבגני גרינברג

המסלול

יום 1: זאגרב

מלון: Academia

נחתנו בבוקר בזאגרב. שדה התעופה נראה חדש לגמרי ויעיל מאוד. תוך שעה מרגע הנחיתה כבר היינו ברכב אחרי ביקורת דרכונים, איסוף מזוודות, רכישת סים והתהליך מול חברת ההשכרה. משם נסענו לקניות בקניון arena, כ-20 דקות משדה התעופה. אחרי הצהריים שמנו את הרכב והדברים במלון ויצאנו לטייל בעיר.

זאגרב העתיקה מחולקת לשני חלקים: העיר העליונה והעיר התחתונה. אפשר לעבור ביניהן במדרגות או באמצעות הרכבל הקצר בעולם. בעיר התחתונה יש מדרחוב חמוד מאוד עם הרבה מסעדות, ברי יין ובירה. העליונה מספקת מגוון תצפיות פנורמיות, עוד מסעדות וכמה מוזיאונים, ביקרנו רק במוזאון האהבות הנכזבות והתאכזבנו.

בערב לקחנו סיור רוחות ושדים של Secret Zagreb, שמלבד ביקור בבתי עלמין נטושים וסיפורי מעשיות מצמררים מספק גם רקע היסטורי ופרטים מעניינים על העיר עצמה. מומלץ מאוד.

לחובבי החריף, יש ברחוב הקניות המרכזי Ilica חנות קטנה בשם Spicy Days שמוכרת רטבים מתוצרת מקומית בדרגות חריפות שונות וגם כאלה שמיובאים מחו"ל עם שמות מפחידים כיאה לז'אנר.

יום 2: זאגרב, סלון, פליטביצה

לינה: Guest House Buk, Slunj

בבוקר הסתובבנו בשוק האיכרים Dolac בזאגרב. במקרה גילינו שחוץ מהשוק הפתוח יש גם שוק תת קרקעי עם בשר, גבינות ומאפים. לא לפספס.

משם נסענו לסלון (Slunj), שעה וחצי נסיעה מזאגרב, שמנו את המזוודות בבית ההארחה והמשכנו לפליטביצה, עוד חצי שעה נסיעה.

הגענו לפליטביצה בשעה 15:00, בכניסה 2 לא היה תור בכלל כי כולם מחכים לכרטיסים המוזלים של השעה ארבע אחרי הצהריים, העדפנו לא לשרוף זמן ונכנסו מיד.

כל מה שמספרים על פליטביצה הוא נכון. זה אחד המקומות היפים שביקרנו בהם ובאמת אין מילים לתאר את היופי וכמויות המים.

מודעה

התלבטנו אם לעשות את מסלול H או את המסלול המשולב. הנהג של ההסעה לתחילת H פתר לנו את הבעיה כשסירב לפתוח את הדלת ופשוט נסע. המסלול שעשינו הוא: מכניסה 2 ירדנו במדרגות ל-P1, משם לקחנו את הסירה הקטנה ל-P2 (היינו לבד בסירה! עד כדי כך אין עומס בשעה הזאת),

הקפנו את האגמים העליונים נגד כיוון השעון דרך סדרת מפלים וחזרנו ל-P2. משם לקחנו את הסירה הגדולה ל-P3 והלכנו עם השילוט לכיוון המפל הגדול, דרך רצף של אגמים מדורגים. קצת לפני שמגיעים למפל הגדול, יש פיצול בשביל. המסלול השמאלי מוביל למפל הגדול והמסלול הימני מוביל לעלייה במדרגות בתוך מערה עם שלט בסגנון "העלייה על אחריותכם בלבד". אחרי העלייה פנינו ימינה ואחרי עוד 5 דקות הליכה הגענו לתצפית הסודית על המפל הגדול במלוא תפארתו ועל האגמים התחתונים שעברנו. בשלב הזה כבר התחיל להחשיך וחזרנו לנקודת ההסעה ST1 ומשם בחזרה לחניה ולסלון.

מבחינת מסעדות בסלון, המבחר לא גדול. הבעלים של בית ההארחה המליצו על מסעדת Pino במרחק 5 דקות נסיעה או הפיצריה Konoba Kum, שם אכלנו בערב.

Krka
Krka. צילום: יבגני גרינברג

יום 3: רסוטקה, קרקא, ספליט

מלון: Priska Luxury Rooms, Split

בבוקר עשינו סיבוב בכפר המפלים רסטוקה בתוך סלון ויצאנו לכיוון קרקא, נסיעה של 3 שעות בכביש אגרה.

בקרקא לעומת פליטביצה החניה בחינם, יש אוטובוסים שלוקחים מהכניסה לתחילת מסלול ובחזרה. המסלול של המפל הגדול (Skradinski Buk) אורך כשעה ואפשר להיכנס למים.

מקרקא נסענו ישירות למלון בספליט, עוד כשעה נסיעה. בספליט אין צורך ברכב והחניה לא זולה (בממוצע 1 אירו לשעה). יש גם חניונים חינמיים אבל כולם היו רחוקים מהמלון.

ספליט העתיקה יפה מאוד ונוחה להליכה עם רחובות יפים ומפותלים להולכי רגל בלבד, הרבה חנויות, מסעדות וחיי לילה. האתר הבולט ביותר בעיר הוא הארמון הדיוקליטי מהמאה ה-4 לספירה, עם מגדל שעון שאפשר לעלות אליו לתצפית על העיר. בסמוך לשם יש טיילת נמל ושוק איכרים גדול שפועל כל יום.

יום 4: ספליט, בול

עד הצהריים הסתובבנו בספליט ואחה"צ עלינו על מעבורת לגיחה לאי בראץ' (Brac). ממה שראיתי, יש שתי חברות עיקריות שמפעילות מעבורות בקרואטיה: Jadrolinia, Capetan Luka

בהקשר של הקווים שיוצאים מספליט לאיים הסמוכים ובחזרה, שתי החברות מציעות מסלולים דומים בזמנים שונים, כך שאפשר לשלב הלוך עם חברה אחת וחזור עם חברה אחרת. זה מה שעשינו בנסיעה לבראץ' לעיירה בול (Bol) וחזרנו באותו יום בערב, שעה לכל כיוון. את הכרטיסים הזמנתי מראש באינטרנט.

מהנמל של בול יוצאת כל חצי שעה "רכבת" קטנה לכיוון החוף המפורסם Zlatnij Rat שמיוחד בצורתו שבולטת מתוך היבשה. הנסיעה אורכת רבע שעה. לחלופין, אפשר ללכת חצי שעה ברגל.

יום 5: ספליט

ביום הזה קבענו סיור של יום שלם במערה הכחולה והאיים הסמוכים, אבל הוא התבטל בגלל תחזית מאיימת לסופות רעמים. בפועל, ירד קצת גשם פה ושם. אם היינו יודעים, יכולנו לקחת מעבורת לאי חוואר (Hvar) אבל חששנו מהתחזית ונשארנו על היבשה.

במקום זה עלינו על גבעת מריאן (Marjan Hill) לתצפית על העיר והנמל, משם ירדנו לכיוון חוף קסוני (Kasjuni) בצד השני של הגבעה ושחינו שם עד שהתחיל לטפטף גשם. חזרנו לעיר לארוחת צהריים ומשם נסענו לקניות ב-Mall of Split.

סיכום מסעדות מומלצות בספליט:

– Chops – מסעדת סטייקים.
– Kinoteka – בר פיוז'ן יפני מעוצב בסגנון קולנועי.
– Zinfandel – בר יין ואוכל.
– Bokamorra – פיצה מדהימה.
– Sexy Cow – מקום קטן וחמוד של ראפים בשריים, מגישים שקשוקה לארוחת בוקר.

יום 6: אומיש, דוברובניק

מלון: Berkeley Hotel & Spa, Dubrovnik

אחרי ארוחת הבוקר יצאנו לכיוון דוברובניק בכביש לאורך רצועת החוף. המסלול הזה ארוך בשעה מנסיעה בכביש אגרה, אבל שווה כל דקה. 3-4 שעות של נופים, חופים, כפרים וים. כל מסלול לדוברובניק עובר בתוך שטח של בוסניה וכולל שני מעברי גבול עם ביקורת דרכונים. חובה להודיע לחברת ההשכרה אם נוסעים לשם.

בדרך עוצרים באומיש (Omis) ועולים למבצר מירבלה (Mirabela) לתצפית. העליה לא קשה ומשתלמת מבחינת נופים.

בהמשך יש עוד הרבה מקומות לעצירה, כמו מקרסקה, סטון, חצי אי פלשץ וכו'., אבל ויתרנו בגלל חוסר זמן.

אחרי ששמנו את המזוודות במלון, נסענו לחוף "סודי" של המקומיים דרומית לדוברובניק במרחק של חצי שעה נסיעה – Pasjaca Beach. זה חוף טבעי ונסתר, הגישה אליו במדרגות בלבד, ירידה של כ-200 מטר.

בערב עשינו עוד סיור רוחות ושדים, פחות מומלץ מזה של זאגרב, אבל עובר במקומות בעיר שלא היינו מגיעים אליהם בעצמנו.

יום 7: דוברובניק, לוקרום

מהבוקר עד הצהריים עשינו סיור משחקי הכס עם חברת Tour The Game of Thrones. זה סיור פרטי עם מדריכה שהיתה נציבה בסדרה שעובר באתרי הצילום בעיר העתיקה ומשלב סיפורים מהצילומים ורקע היסטורי של דוברובניק, ולאחר מכן הפלגה לאי לוקרום שגם שם צולמו חלק מהסצינות. בסוף הסיור המדריכה משאירה אותנו על האי עם כרטיס חזור. באי יש מסלולים להליכה, גן בוטני, מגוון חופים סלעיים ואגמון טבעי לרחצה בשם "ים המוות". בהמשך היום, אחרי החזרה לדוברובניק, הסתובבנו בעיר העתיקה וביקרנו ביקב מקומי Skar.

דוברובניק לעומת ספליט הררית מאוד ולא כל כך נוחה להליכה. התניידנו לרוב באוטובוסים. כרטיסים לאוטובוסים כדאי לקנות בקיוסקים ברחבי העיר ולא אצל הנהג.

מחוץ לשערי העיר העתיקה ובתוכה יש מזרקות לשתייה ומילוי בקבוקים. המים נקיים ובטוחים לשתיה.

דוברובניק
דוברובניק. צילום: יבגני גרינברג

יום 8: דוברובניק

בבוקר עשינו את המסלול ההליכה על חומות העיר העתיקה. מומלץ מאוד. אורך המסלול שעה ורבע. משם עלינו עם הרכבל לתצפית פנורמית על העיר. ארוחת צהריים, גיחה לחוף מקומי Bellevue ונגמר היום.

חזרנו למלון לקחת את המזוודות והלכנו ברגל לתחנת אוטובוסים מרכזית הסמוכה למלון, משם יוצא שאטל לשדה התעופה (את הרכב החזרנו יום לפני בתוך העיר).

שדה התעופה של דוברובניק והדיוטי מפתיעים לטובה. אל תפספסו את עמדת החזר המס בקומה הראשונה לפני שעולים לבידוק.

סיכום מסעדות מומלצות בדוברובניק:

– Bota – סושי מצוין בעיר העתיקה.