יעל בשור חזרה מטיול באיטליה וכמעט התחתנה עם ריבת הבלסמי שהוגשה לה

נחתנו במילאנו ביום רביעי אחר הצהריים ולקחנו את הרכב שהשכרנו מראש, הכול עבר די חלק. כדאי לשים לב באיזה טרמינל נוחתים ומאיזה טרמינל לוקחים את הרכב. יש שאטלים די נוחים בין הטרמינלים. נסענו לכיוון דרום למקום הלינה הראשון שלנו, מקום מקסים, נקי, בדיעבד אחד המקומות הכי מוצלחים שבחנו לישון בהם.

המקום לא רחוק מהעיירה המקסימה abbiategrasso שם גם הסתובבנו בערב הראשון ואכלנו את אחת הארוחות המוצלחות בטיול. אכלנו ב-al castello טרטר פילה, טרטר טונה, מנת דג עם תרד ופירה, מנת פילה עם פירה, 2 כוסות יין, קנולי וטירמיסו. בסוף שני ליקרים. 99 אירו. מעולה.

למחרת, יום חמישי, טיילנו קצת בחווה בה ישנו, מקום ענק ומקסים. אמנם בעלת הבית הבטיחה לי שיש להם גם במבי’ס ולא ראינו אבל זה מקום קסום. ארוחת הבוקר בהחלט מוצלחת.

יום שני לטיול

יצאנו לכיוון עמק האאוסטה. בדרך טיילנו בעיירה vigevano בהמלצת בעלת האכסניה, בעיקר בפיאצה ducale. עיירה מקסימה. קנינו עוגות ב Colombo שהיו מצויינות. בדרך לעמק ירד גשם אז לא ממש עצרנו. הגענו למלון שלנו בעיירה Chatillon, שהתבררה כעיירה ממש מקסימה.

מאחר וירד גשם ולא התחשק לנו לטייל בגשם במקום לא מוכר, הלכנו לספא של המלון, קצת ג’קוזי, קצת סאונה, קצת קריאת ספר. ארוחת הערב במלון היתה בופה ב 20 אירו לאדם. מחיר ממש טוב. האוכל מגוון מאוד אבל לא מאוד טעים. לא יודעת אם להמליץ או לא, תלוי. סך הכול במחיר הזה, סביר לגמרי.

יום שלישי לטיול

אכלנו ארוחת בוקר במלון, ארוחה טובה, כולל ביצה לפי הזמנה, משהו יוצא דופן במלונות בהם היינו. נסיעה ל-fenis לטירה אך הסיור הקרוב בטירה יצא רק כ- 40 דקות מאוחר יותר והובהר לנו שהסיור הוא בשפה האיטלקית. ויתרנו על התענוג, הסתובבנו באיזור ונסענו לכיוון העיר aosta שהיא ממש עיר מקסימה.

בעיירה רחוב ראשי גדול, עם שיחזורים של ארמון עתיק. על ההרים מסביב שלג, נופים מדהימים. אכלנו צהרים ב-hostria del calvino, פיצה ויין. הפיצה טובה. יין הבית לא משהו. סך הכול ארוחה טובה. גילינו גלידה טעימה ברחוב.

בעיירה רחוב ראשי גדול, עם שיחזורים של ארמון עתיק. על ההרים מסביב שלג, נופים מדהימים. אכלנו צהריים ב-hostria del calvino, פיצה ויין.

בערב הסתובבנו בעיירה שטיליון, עיירה ממש חמודה. ישבנו לשתות ברחוב במקום פינתי במדרחוב, coffee & wine, קיבלנו גם חטיפים חמודים. 12 אירו על שני בירה ושני אפרול שפריץ.

טיול באיטליה במאי

יום שבת

עוברים לריביירה האיטלקית. היינו בהחלט יכולים לבלות עוד בעמק האאוסטה, עוד נשוב לכאן, מקום קסום שיש בו הרבה מה לעשות. נסענו לכיוון הריביירה, עברנו בעיירה פורטופינו ואכלנו שם בנמל. טעות גדולה. מחירים מוגזמים ואוכל בינוני. אכלנו גם גלידה טעימה.

נסענו לכיוון מקום הלינה שלנו, קאזה אקווארלה. קשה למצוא, אבל אחלה מקום. בעל המקום המליץ לנו על מסעדה לארוחת ערב, המלצה מצויינת. הוא אף התקשר לשם להזמין עבורינו מקום. טיילנו קצת בעיירה ואכלנו ב-Osteria u gaggia אכלנו אנטיפסטי פירות ים מעולה, סרדינים בלימון, טונה צרובה קלות, קלמרי במחית דלעת, סלט קלמרי ותפוחי אדמה. מנה של עוגת פירות ים וירקות. שתי מנות מטוגנות, כדור פירות ים ברוטב מעולה וסרדינים ממולאים מטוגנים.

מנה עיקרית שרימפס ברוטב ופירות ים מטוגנים. יין הבית מעולה. קינוח עוגת תפוחים וגלידה. 80 אירו. הכול טעים, טרי, מוקפד. ארוחה ממש שווה.

יום חמישי לטיול

סיור בעיירה chiavari, עיירה ממש חמודה. אין תיירים וגם יום ראשון אז הכול היה די סגור. בכל זאת נתקלנו בארמון חמוד שפתוח לציבור. עשו שם גן בוטני מקסים וממש נחמד לטייל שם. הנוף מלמעלה מרשים ביותר.

אחר כך סיירנו בעיירה ססטרי לבנטה, עיירה חמודה ביותר. עברנו לעיירה פורטו ונרה porto venere
חנינו ברחוב והלכנו כלפי מטה, עיירה מקסימה. בכלל, רוב העיירות שם חמודות להפליא וכמעט שלא נתקלנו בתיירים, בטח שלא בישראלים.

הגעה ל-le spazie לאכסניה B&B 5 terre מקום חמוד ונקי. קיבלנו חדר שלא פונה לים וחבל וגם קומה שניה, ללא מעלית. אבל בעל המקום עם המון כוונות טובות וסך הכול המלון חמוד.

יציאנו לעיירה לה ספציה, אכלנו באיזה בר. אוכל סביר אבל לא יותר. המסעדות שבעל המלון המליץ עליהן, אחת הייתה סגורה ואחת מלאה בלי מקום. יש בעיר שוק נחמד ועמוס מאוד, ובכלל נעים לטייל במרכז העיר.

יום שישי לטיול

למחרת, יום שני, ארוחת הבוקר באכסניה טובה, בעל המקום חותך פירות טריים כמו אננס וקיווי בצורות מוזרות ויש גם ביצים קשות, נקניקים וגבינות. ואז – מטרת הביקור באזור, צ’ינקווה טרה. בהמלצת בעל האכסניה, לקחנו שייט לכפר הרחוק ונסענו ברכבת בין הכפרים. החנינו את הרכב בחניון ממנו יש הסעות לנמל וחזרנו ברכבת. הלכנו כרבע שעה ברגל לחניון. פתרון ממש מוצלח.

בצ’ינקווה טרה סיירנו בכל העיירות. במונטרוסו טיילנו ממש הרבה, זאת עיירה מקסימה ממש. אחר כך עברנו לוורנזה ושם אף טיפסנו במעלה המדרגות וצפינו בעיירה מלמעלה. מקסים ושווה את הטיפוס המפרך. בקורניליה ירדנו מהרכבת אך החלטנו לא לטפס את הטיפוס המפרך לעיירה וגם לא התחשק לנו לעלות על ההסעה שמביאה לשם אז חזרנו לרכבת ועברנו למנרולה. עיירה חמודה אך קטנה יחסית וגם די הבנו את העיקרון.

עברנו לסיור בריומג’ורה גם הוא ברכבת למרות שתכננו לעשות את המעבר ברגל וזה בגלל ששביל האוהבים היה סגור בעקבות מפולות. בכל אחת מהעיירות הללו טעמנו משהו, בעיקר גלידה, פירות ים, בירה, אפרול שפריץ וחוזר חלילה. הכל טעים, טרי, במחיר סביר, כייפי.

חזרנו לרכב שלנו ולאכסניה.

יום שביעי לטיול

למחרת, יום שלישי, נפרדנו מהאזור ונסענו לפרמה, טיול בעיר העתיקה-מקסימה. ארוחה קלה ב-Farnes coffee &drinks פרשוטו עם פרמזן, שניהם מעולים עם פוקצ’ה מדהימה, פוקצ’ה עם ירקות וגבינה, בירה ואפרול נטול תפוז. 32 אhרו. אכלנו גלידה ממש טובה ברחוב בגלידריה Novecento ורכשנו עוגות מעולות במאפיה סמוכה. הגענו לחוות גרוטי, שם נעביר את שני הלילות הבאים.

מיהרנו ליקב, לסיור שערך לנו אחד מבני המשפחה. הסיור התקיים ביקב בו מכינים יין למברוסקו מעולה וגם במפעל החומץ הבלסמי שלהם. כלומר, מפעל אולי זו מילה גדולה, יותר נכון האיזור בו יושבות חביות החומץ ועושות את מה שהן עושות כדי להפוך לחומץ בלסמי מעולה.

טיול יקב באיטליה
צילום: משפחת בשור

בערב אכלנו במסעדה של המקום. בישול מקומי, טרי, טעים, מיוחד. מנה ראשונה לקחנו פרמג’אנו רג’אנו נפלאה שמגיעה בגוש גדול ולצידה בלסמי, ריבת בלסמי וריבת למברוסקו, הכל תוצרת החווה, עם קצת תותים ומאפה תירס. לא בזבזתי את עצמי על מאפה התירס אבל עם ריבת הבלסמי הייתי מוכנה להתחתן.

טורטליני עבודת יד ממולא בבשר מעושן ופרמז’ן ושוחה בציר עשיר, פילה חזיר ברוטב של החומץ בלסמי DOP של גרוטי. מנה מאוד מאוד טעימה. לקינוח לקחנו זופה אינגליזה, קינוח מסורתי של ביסקוטים ספוגים בליקר, קרם וניל וקרם שוקולד. מהקינוח לא נפלנו. כל השאר היה מעולה. כולל שש כוסות יין למברוסקו מסוגים שונים שבדקנו.

מי שישן במעלה המדרגות ולא צריך לדאוג לנהיגה, יכול לשתות הרבה… הארוחה עלתה לנו 78 אירו שכוללים עוד בקבוק למברוסקו שרכשנו למחרת לארוחת ערב בחדר. בהחלט ארוחה שווה.

יום שמיני לטיול

יום רביעי בשבוע, ארוחת הבוקר בחווה עצמה זאת די אכזבה, זכתה לתואר המפוקפק ארוחת הבוקר העלובה של הטיול. אבל שתינו קפה טוב ויצאנו לסיור במחלבה בה מייצרים פרמג’אנו רג’אנו.

סיור מעשיר בידע וכייפי, כמובן גם טעמנו גבינות ואף רכשנו גבינה טובה. ובמקום גם יש מוזיאון של מכוניות מזרטי עם סיפור מדהים.

בהמשך סיירנו בעיר מודנה, עיר מקסימה, היינו בשוק ולמרות שהגענו לקראת סגירה, הספקנו לרכוש מצרכים לארוחת הערב שלנו. אכלנו צהריים ברחוב במקום מקסים שנקרא mamma Puglia והייתה ארוחה קלילה וטעימה. עברנו לסייר בעיירה קרפי שהיא ממש עיירה חמודה. בערב עשינו לעצמנו פיקניק בחדר ממצרכים שרכשנו בשוק וכאמור בקבוק יין למברוסקו של גרוטי. כיף.

איטליה למשפחות

יום תשיעי לטיול

למחרת, יום חמישי, טיילנו בעיירה מנטובה. וואו. הגענו במקרה ואיזה כיף. כשמגיעים לעיר, הנוף הנשקף ממש מרשים וגם הסיור בעיר עצמה מקסים, אם כי השוק שהיה באותו היום קצת הסתיר את הבתים. מצד שני, רכשתי תיק עור במחיר ממש סביר, אז זה היה נחמד. אכלנו ארוחת צהרים ב preconto wine bar והיה ממש טעים.

אחרי מנטובה נסענו לכיוון המלון שלנו באגם מג’ורה, bel sit hotel מלון על האגם, פשוט כיף. היה לנו חדר עם נוף לאגם ומבחינתי אפשר היה לבלות ככה את היומיים הבאים.

הלכנו לארוחת ערב במסעדה לא רחוקה Antico verbano. הארוחה טעימה. קיבלנו מתאבנים מהמלון, מנה ראשונה משהו עם טונה ובשר, פסטה קרבונרה, מנה עיקרית דג טונה ממש טעים, ומנת דג על טוסט עם תרד, מעולה. לקינוח טירמיסו, סביר. בקבוק יין (באנו ברגל). קיבלנו גם קינוחים קטנים על חשבון הבית, קרם לימון וגם כוסיות יין קינוח. 98.5 אירו כולל שירות.

יום עשירי לטיול

יום שישי בשבוע, ארוחת הבוקר במלון הייתה טובה, כולל חביתות נקניקים וגבינות ואפילו – הפתעה, עגבניות שרי. וגם מכונה להכנת מיץ גזר או תפוזים. את הארוחה אכלנו במרפסת הצופה לאגם. מה צריך יותר מזה?

נסענו לסטרזה ושטנו לאיזולה בלה, אי ממש יפה וחמוד. טיילנו בו די הרבה ובינתיים מזג האוויר הפך גשום אז לא הספקנו לעלות ברכבל בסטרסה.

הלכנו לדגום את הדקטלון הקרוב והסתיים היום. אכלנו פיצה במקום ממש קרוב למלון. הסתיים הטיול.
בשבת קמנו בנחת, שוב אכלנו במרפסת של המלון, ארזנו ויצאנו לכיוון שדה התעופה לטיסת אחר הצהרים שלנו.

מנהלות…

את האוטו שכרנו מ-SICILY BY CAR שנתנו מחיר טוב. עשינו במקום ביטוח בלי השתתפות עצמית ובאמת למרות שדפקנו את הרכב באיזה סיבוב, לא גבו מאיתנו כלום. הרכב הגיע עם GPS די סביר שאחרי שהשתלטנו עליו היה מאוד יעיל.

מודם WIFI שכרנו גם מחברת השכרת הרכב. לא עשינו סקר שוק אבל החלטנו שזה יהיה לנו טוב יותר מלרכוש סים מקומי. היה ממש טוב, פעל תמיד וניצלנו אותו די טוב. כולל מיסים עלה לנו 50 אירו לכל הימים ללא הגבלות וחיבור של עד חמישה מכשירים.

חניה. באיטליה החניה די מוזרה. בכל מקום יש שילוט אחר ולא תמיד ברור מה הם רוצים. השתדלנו להחנות את הרכב מחוץ לאיזור בו הסתובבנו, במגרשי חניה שבהם משלמים במכונה וברור כמה אתה משלם ועד מתי. לגבי אגרת כבישים, צריך לזכור להיכנס למסלול שעליו יש ציור של מטבעות או כרטיס אשראי ולא מסלול למנויים.

החזר מס. הפקיד בשדה התעופה שצריך לחתום על האישורים להחזר המס עובד בערך 20 דקות ביום. אם נפלתם על הזמן הזה, אחלה. אם לא, אז לא. לקחת בחשבון שלפעמים הוא רוצה לראות את המוצרים אז לא לשלוח אותם במזוודה למטוס.

ומי שטס בטיסת לאו קוסט, קחו בחשבון שגם אם נדמה לכם שאתם מצליחים להערים על כולם ולעבור עם תיק יד, מזוודת טרולי קטנה ועוד 20 שקיות אז לא. ממש לפני העליה למטוס, בשער האחרון ממש, יש בידוק ובו מאשרים לכל אחד רק תיק טרולי ועוד תיק קטן למסמכים. ולפי מה ראינו, לא עזרו הויכוחים של האנשים עם טיעונים מלומדים של “אבל רק….” והקנס שם הוא 50 אירו, קחו זאת בחשבון.

איטליה מקסימה, נופים מקסימים, אוכל טעים, אנשים ממש נחמדים וגם מי שלא יודע אנגלית מנסה ככל יכולתו להסביר לך דברים גם אם זה באיטלקית שוטפת ותנועות ידיים. כיף גדול.