תשעה ימים מופלאים במרוקו – הפוסט שיגרום לכם לחשוב מחדש על יעד החופשה הבאה שלכם

חזרנו מתשעה ימים מרתקים במרוקו, הורים ושני בני 23. יצאנו בתחילת אפריל בטיסה לקזבלנקה דרך רומא. לפני הנסיעה חיפשנו חומר והמלצות ממטיילים עצמאיים וכמעט ולא היה. בעקבות זאת אנחנו שמחים לחלוק עמכם את החוויות שלנו והמידע. אז מתנצלת מראש שזה קצת ארוך.

את הטיול ארגנו יחד עם מדריך מקומי צעיר ואנרגרטי, מוסטפה, שיחד איתנו בנה את המסלול, הציע לנו מלונות ודאג לנו למדריכים מקומיים באתרים השונים. מוסטפה גם מלווה טיולים כאלה. במקרה שלנו כבר הוזמן זמן רב מראש, והוא ארגן לנו את הנהג. כל הקשר היה עמו בווטסאפ ובמייל, הכל עבד מעולה והוא היה זמין כל הזמן בווטסאפ בכל עניין. מאוד ממליצים עליו.

ויזות

כחודש מראש הגשנו בקשה לויזה למרוקו, ארבעה ימים לפני הטיסה קבלנו במייל שני מסמכים: אישור ויזה אשר איתו מקבלים את הויזה בשדה התעופה עם ההגעה ומכתב המופנה לחברת התעופה המאשר את אישור ההזמנה ושיש להציגו לחברת התעופה ב- Check in בישראל וגם בקונקשיין (שימו לב שצריך להדפיס את שני המסמכים).

כשנחתנו במרוקו ניגשנו באולם בקורת הדרכונים למשרד קטן בצד שמאל (אין שלט, צריך לשאול). שוטרי משטרת הגבולות המרוקאית בקשו את הדרכונים, את האישור לויזות ואת טופס הכניסה למדינה שמילאנו בטיסה והחזירו לנו את הדרכונים עם הוויזות לאחר המתנה של כחצי שעה. (שימו לב שכחלק מהתהליך של הנפקת הויזה הם כבר החתימו את הדרכון וישר משם הלכנו לאסוף את הכבודה).

בכללי עדיף להגיע מבחינת הויזות לקזבלנקה שם התהליך הוא שגרתי. אם מגיעים בשעות הערב יש לקבל אישור מיוחד (בתשלום נוסף…).

כסף

המטבע המקומי הוא דיראם. בהרבה מקומות, בעיקר במקומות הקטנים אפשר היה לשלם רק במזומן. הבאנו איתנו מזומן מהארץ והוצאנו מזומן בכספומטים מקומיים שממוקמים רק בערים הגדולות. ניתן למשוך מכספומט 2000 דירהם כל פעם (אפשר כמה פעמים ברצף).

אוכל במרוקו
החוויה המרוקאית

סלולרי

הייתה לנו חבילה של פרטנר שעבדה ברוב המקומות. מוסטפה רכש עבורנו סים מקומי ששימש אותנו כל הנסיעה כנקודת גישה לכל בני המשפחה.

מסלול

החלטנו להתמקד רק במרקש ולהמשיך להרי האטלס ולסהרה (בדרך כלל אנשים מבקרים גם בערים נוספות כמו רבאט ופאז). הנסיעות היו ארוכות, אבל זו הדרך היחידה לראות את כל האתרים שרצינו. הנסיעות היו בנופים מדהימים ומגוונים.

כמו שכבר ציינתי את הטיול ארגנו יחד עם מדריך מקומי, מוסטפה www.morocco-tours-guide.com. בשדה בקזבלנקה חיכה לנו נהג שהזמנו דרך מוסטפה ושליווה אותנו כל הטיול ולקח אותנו בואן מרווח ומאד נוח למרקש. במרקש גרנו במלון Atlas Medina שנמצא בחלק החדש של מרקש לידי מרכז הקונגרסים.

השפה

באופן כללי, האנגלית של המרוקאים טובה, וכולם יודעים צרפתית מעולה שהם לומדים מגיל צעיר בבתי הספר ברמת שפת אם. קיבלו אותנו מאד יפה, לרגע לא פחדנו להגיד שאנחנו מישראל ומבוגרים רבים ציינו בנוסטלגיה את החיים המשותפים עם היהודים.

ניווט

ה-Waze עבד היטב במרוקו, בהמלצת ילדינו בשיטוט בערים השתמשנו באפליקציית Maps.me

מרקש

את הבוקר התחלנו בסיור רגלי עם מדריך מקומי בשם עזיז, שהיה מאוד מעניין ונתן לנו הרבה מידע, היסטורי, חברתי וכלכלי על מרוקו בכלל ועל מרקש בפרט. ביקרנו בכל האתרים המרכזיים, מסגד קאוטיביה, הקברים הסעדיים, ארמון באיה, הרובע היהודי (המלאח), ביקרנו בחנות תבלינים משובחת (שהצליחו למכור לנו בה כל מני קסמים…) ובשוק – ככר דג'מה אל-פנה. לפנות ערב שבנו לטיול עצמאי בשוק שהיה מאד מהנה.

אסווירה (או בשמה הפורטוגלי מוגדור)

כשעתיים וחצי נסיעה ממרקש, עיר עתיקה מקסימה על חוף האוקיאנוס האטלנטי, עם גלים גבוהים וחוף ארוך. העיר צבועה לבן ועם אווירה שונה לגמרי ממרקש. מאד נהננו לשוטט בעיר וגם לעשות קניות באווירה יותר נינוחה.

בדרך לאסווירה עצרנו בקואופרטיב של שטיחים, לא עמדנו בפיתוי ורכשנו שלושה שטיחים מקסימים שנארזו באמנות לחבילות קטנות. עצירה נוספת עשינו בקואופרטיב של שמן האראגן וכמובן ליד עצי האראגן עם העזים עליהם.

באסווירה אכלנו את הקוסקוס הכי מדהים במסעדה מקומית שהנהג לקח אותנו אליה.

טיול מופלא במרוקו. צילום: ליאורה הדר

יום 4

יצאו להרי האטלס דרך מעבר טיקה ובדרך עברנו דרך כפרי הברברים הרבים. עוד עצרנו בקסבה של אית בן הדו. אתר בו צולמו סרטים רבים, לרבות משחקי הכס. בקסבה סיירנו עם מדריך מקומי, משם המשכנו לוורזאזאת ומשם לקניון הדדס למלון בוטיק מדהים שנקרא Blues, ממוקם בסוף העולם על גדות הנהר.

המלון, מנוהל על ידי אח ואחות, מוסטפה ופטימה, שעיצבו את המלון בטוב טעם עד הפרט האחרון. האירוח כלל ארוחת ערב מעולה באווירה מאד מיוחדת.

יום 5

יצאנו לאחר ארוחת בוקר מעולה לקניון הדדס היפהפה ומשם המשכנו לקניון הטודרה. לאחר מכן נסענו למרזוגה בסהרה. בלילה הראשון ישנו במלון נחמד במרזוגה, Riad Madu, עם נוף הפונה לדיונות הסהרה.

יום 6

את היום בילינו במלון, עם טיול ג'יפים במדבר של מרזוגה וארוחת צהריים ברחוב הראשי של מרזוגה ולאחר מכן ליד הבריכה עם נוף הדיונות.

לפנות ערב יצאנו למחנה המדברי הממוקם בתוך הדיונות, Desert camp bouchedore. למחנה מגיעים במסע של 40 דקות על גמלים או עם גי'פ. אנחנו בחרנו להגיע בג'יפים. האוהלים מצוידים היטב, במיטות, שירותים ומקלחת עם מים חמים. בכל מחנה יש כ- 8 עד 10 אוהלים. השהייה במחנה הייתה מרתקת, חווים את הדיונות המדהימות, שקיעה, ארוחת ערב נחמדה במחנה, היכרות עם שאר האורחים במחנה, מוזיקת מתופפים של המקומיים, עליית הירח וצפייה בשמיים זרועי הכוכבים. ובבוקר השקמנו לזריחה יפיפייה. החוויה הכי מיוחדת במרוקו.

אחרי ארוחת בוקר במחנה יצאנו חזרה למרקש, נסיעה מאד ארוכה של כ- 8 שעות. הדרך מאד יפה ועשינו כמובן מספר עצירות כולל ארוחת צהריים (יום 7)

יום 8

את היום האחרון בחרנו לבלות בעמק האוריקה (כשעה וחצי ממרקש) בניחותא, בטיול בעמק הירוק, הפסגות המושלגות ובעיקר בקפה וארוחה על גדות נהר השוצף, בצל עצי השקדיות הפורחים.

אחר הצהריים עוד קפצנו לראות את גני מאז`ורל במרקש שנרכש על ידי איב סן לוריין.

לגבי מלונות במרקש, רבים המליצו לנו לגור בריאדים כדי לחוות חוויה מרוקאית מלאה. במרקש יש כ- 2000 ריאדים, ברמות שונות. רובם ממוקמים במדינה, בעיר העתיקה, שהגישה היא רגלית בלבד בסמטאות המדינה. הריאדים הטובים מאוד יקרים וכאמור כדאי לבדוק את המיקום.

מבחינת אוכל, ברוב המקומות האוכל הוא מקומי, קוסוקוס וטאג'ין, האוכל היה טוב ובערים הגדולות גם ניתן למצוא אוכל מערבי.

מרוקו מרתקת ואין לי ספק שנחזור לביקור נוסף בקרוב

הירשמו לניוזלטר של זמן מקומי
1 תגובה
  1. רותם אומר

היי ליאורה, דרך איזו סוכנות עשיתם את הויזה?